Saturday, April 24, 2010

Berhenti sejenak.


Salam,tetiba aku rasa ingin menulis. hmmm..., semasa menghantar ayah utk pulang ke abu dhabi, duduk2 selepas makan kfc sambil2 tunggu umi n ayah solat, tiba2 ada family arab duduk depan aku...comel sangat ank2 die...ye lah budak2 mana ada yang tak comelkan...tapi tetiba aku terfikir...kalo belajar creative thinking dulu, ada satu skill ini bernama creative pause...so, aku nak cakap aku tetiba ter'pause' lah dan bertanya kepada diri ku sendiri...apa perasaan di lahirkan dalam family arab (mksud aku bukan melayu)..aku pon pandang sekeliling, nampak 'mat salleh'...aku pon tanya lagi, apa pula perasaan di lahirkan di dalam family omputih...so, di ringkaskan pemahamannya, aku sebenarnya bertanya kepada diri ku sendiri apakah rasa jikalau aku bukan di lahirkan di dalam family berketurunan melayu????

Jadi, aku dah ter'pause', aku kenalah jawab..sebab dalam creative pause, bila kita dah terpause,kita kena selesaikan apa yang kita fikirkan tu....hmmm,tetiba aku terfikir.., sewaktu di alam roh dulu (sebelum jadi manusia), kita semua ni sama jer....tak ada melayu, tak ada arab, omputih,cina,india, dan lain2 bangsa..tapi mengapa bila tiba di dunia Allah menjadikan kita bangsa ini dan itu...??? jawapan ku (hanya pandngan ku,mungkin pandangan kamu berlainan dari ku), itulah corak kehidupan...berlainan bangsa berlainan adat dan resam...macam kain..., berlainan corak baru nampak menarik...tapi padaku kita tetap sama...kita semua sama...tidak kiralah kita berbangsa melayu,india,cina,arab,omputih, dan lain2..., kita tetap hamba Allah...kita tetap manusia yang di jadikan Allah...kita semua tetap ada sepasang mata, sepasang telinga, hidung,tangan, kaki, mulut, yang sama...tidak ada lebih dan tidak ada kurang pon kejadian Allah...ini kerana Dia maha adil..

Tapi mengapa kita di dunia, terutamanya umat Islam tidak bersatu...sedangkan kita di alam roh dulu (sebelum jadi manusia), kita boleh bersatu...hmmm, itu lah di panggil dunia...umi cakap 'bila kita di alam perut (sewaktu mak kita mengandungkan kita2 ni dulu) kita lupa apa yang berlaku di alam roh, sewaktu kita di lahirkan iaitu di alam dunia, kita lupa apa yang berlaku di alam perut dulu, dan sewaktu kita di alam selepas dunia, kita akan lupa kan alam di dunia....' sebab tu kita kena hargai apa yang kita buat...kerana setiap perbuatan kita tidak boleh di ulang..setiap perbuatan tu sama ada baik atau buruk,ia hanya akan jadi kenangan....Dan kita hanya dapat mengambil iktibar dari pengajaran yang lepas..

Akhirnya, aku bersyukur di lahirkan sebagai seorang Muslim (Islam) dan berketurunan melayu...kerana bagi ku mungkin aku lebih sesuai di lahirkan di dalam family berketurunan melayu...memang setiap benda ada baik dan buruk...begitu juga bangsa...kerana bangsa itu terdiri dari manusia2 yang pelbagai ragam dan perangai...jadi, macam2 karenah...Aturan yang Allah telah tetapkan untuk setiap hambanya memang begitu indah sekali...jikalau kita redha menerima aturan Allah terhadap diri kita, kita akan merasakan bahawanya aturan Allah itu begitu sempurna sekali...mungkin ada hikmahnya mengapa kita di jadikan sebagai bangsa melayu,arab,india,cina,japan,omputih, dan sebagainya...jadi janganlah merungut dengan setiap apa yang telah di tetapkan...percayalah aturan Allah begitu indah jikalau kita menyedarinya...;)

No comments:

Post a Comment