Tuesday, February 28, 2012

SOLAT!!

Assalammualaikum...
Hmmm..mahu tulis apa ya...Banyak hendak di bicarakan..Tapi tak tahu dari mana hendak mula...
Yes, I'm not a perfect person. Yes..,I admit my amalan pun tak cukup..But I think I need to write this..I nak story bukan nak memalukan sesiapa or mengaibkan sesiapa..Just want to share my opinion and maybe my culture shock..haha..Ok2..Straight to the point.I want to share about Solat.
Ok, first time I enter alam pekerjaan its a bit culture shock for me. Maybe environment a bit different from study dulu kot.Hmm..not a bit, but a lot of different. Tapi its ok, itu la orang kata kerja kan.Tapi yang paling culture shock sekali ialah hmmm...hmmm...Hani tanya kawan yang belajar sama & kerja tempat yang sama, "Eh, diaorg tak solat ker?"..Ok..positive thinking, we must always be positive right..'Maybe diorg periot kot...tp lelaki pun periot ek..'huhu..'ok..maybe diorg solat tempat lain kot...' And after around 2 month there, "Ok diorg memang tak solat...and lelaki pun ada yang tak pergi solat jumaat.."

Ok2 saya culture shock!! I admit that. When pergi ke branch for 1 day. Saya cari surau. Tak ada!!!And saya tanya, "Solat dekat mana ye?"..and I got an answer "Terpaksa la Qada..." And I says to my self.."WHAT!!! Qada".."Tapi nasib time tu tak boleh solat..Hmmm.." Ok, that why I make a decision to transfer to HQ..office..

Then, lepas dah berhenti, masuk another tempat kerja..Surau semua ada..lengkap..selesa...tiptop..company Jepun...Ramai yang solat dan still ramai yang tak solat...Kenapa saya cakap macam tu..Berdasarkan pemerhatian..Kawan2 yang satu department, berapa je yang selalu nampak muka di surau..Ok..still positive...Diorang periot...then tak kan periot sampai 1 bulan or 2 bulan kan...Ok, I got it...Sebab bukan ramai melayu pun dalam department saya tu...

The big bos, yang top atas2 tu ada perempuan cina masuk Islam..Jujur cakap memang tak tutup aurat...then terdetik dalam hati and I ask Allah, Ya Allah moga2 dia solat..tembungkan aku dengannya di surau.Sebab saya tak nak salah sangka.One day saya tetiba ckp pada diri, "G solat kul 2.30 la.." tetiba bnyak kerja and my prayer tangguh pukul 3..Diri sendiri pelik kenapa nak pergi solat lambat kn..memang tertanya2 pada diri sendiri..Betul perancangan Allah siapa yang tahu..Tengah pakai tudung lepas habis solat, masuklah Bos besar cina tadi dalam surau..Allah dengar rupanya permintaan aku..Amin.

Maybe separuh orang menganggap buat apa solat kalau tak tutup aurat. But pada apa yang saya fikir secara logik, solat itu kan tiang agama. Jika solat seseorang itu terjaga, terjagalah segalanya. Memang menutup aurat itu penting, tapi apa yang lebih penting kan solat. Jaga solat dulu, ia lebih penting kan. Kemudian kita doa kan lah mereka menutup aurat. Hidayah hanya hak milik Allah. Doakan semoga kita dan mereka mendapat hidayah. Seriously, suka sangat lihat orang tak pakai tudung berada di surau solat. Coz actually kat luar sana ramai lagi orang yang menutup aurat or senang kata pakai tudung tak solat. Cuma saya selalu berdoa semoga mereka yang tidak menutup aurat, menutup aurat suatu hari nanti dan mereka yang tidak solat, solat.

Betul pakaian melambangkan peribadi seseorang, tapi di zaman sekarang kita tidak boleh menilai seseorang hanya dari segi pakaian..Semua bermula dari hati. Manusia boleh berubah. Semua perancangan Allah. Semoga Allah tetapkan kita pada agamaNya,menambah iman kita, dan memelihara kita. Amin.

Akhir kata, saya bukan manusia yang tebal iman dan amalan. Cuma kasihan kepada mereka yang meninggalkan suruhan Allah. Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka dan kita, juga meningkatkan iman dan amalan kita. Amin.

3 comments:

  1. errr...xphm...lampy jap malam2 ni..ngantuk da..hahah...apa yg mrs mary?

    ReplyDelete
  2. saya pon mengalami malasah yang sama..kawan2 sepejabat pandang ringan hal solat....
    setuju, kita bkn nk ckp kita baik..tp at least kita tahu solat tu sgt penting sebagai umat islam..solat kan tiang agama..

    semoga hati kita tak berbolak balik and sentiasa ditetapkan ALLAH..amin

    ReplyDelete